Muridan
İlk Abdest ve İlk Namaz

İlk Abdest ve İlk Namaz

Efendimiz Hz. Muhammed (s.a.s.)'e ilk vahiy, miladi 610 yılı, Ramazan ayı, Kadir gecesinde inzal olunmuştur.

  Peygamberimize (a.s.) vahyin açıktan geldiği o günde Cebrail (a.s.), Peygamberimize (a.s.) abdest almayı ve namaz kılmayı da öğretti.(1)

  Mekke'nin yukarı tarafında(2) vadinin bir köşesinde ökçesini yere vurdu. Oradan bir su kaynadı. Cebrail (a.s.), ondan abdest aldı.

  Peygamberimiz (a.s.), Cebrail’in (a.s.) abdest alışına bakıyor(3), Cebrail (a.s.) de namaz için nasıl abdest alınıp temizlenileceğini O’na göstermek istiyordu(4):

  Dirseklerine kadar, ellerini yıkadı.

  Ağzını su ile çalkaladı.

  Burnuna su çekti.

  Sonra, yüzünü yıkadı.

  Başını ve kulaklarının arkasını, ıslak eliyle mesnetti.

  Topuklarına kadar, ayaklarını yıkadı.(5)

  Peygamberimiz (a.s.) de, Cebrail’den (a.s.) gördüğü gibi abdest aldı.(6)

  Bundan sonra Cebrail (a.s.); namazın nasıl kılınacağını Peygamberimize (a.s.) göstermek için(7), kalkıp onunla birlikte iki rekat namaz kıldı ve bu namazda yüzünün üzerine dört secde yaptı.(8)

  Yüce Allah; Peygamberimizin (a.s.) gözünü, yüzünü güldürmüş, Allah’tan beklediği, gön­lünün hoşlandığı ibadet emri gelmiş bulunuyordu.(9)

  Derin bir inanç ve sevinç içinde eve döndü.

  Yüce Allah'ın kendisine olan üstün ikramını Hz. Hatice'ye haber verdi.(10)

  Hemen elinden tutup, onu suyun yanına götürdü.(11)

  Namaz için nasıl abdest alınıp temizlenileceğini göstermek üzere, Cebrail’in (a.s.) kendisine gösterdiği gibi abdest aldı.

  Hz. Hatice de Peygamberimizin (a.s.) gösterdiği gibi abdest aldıktan sonra, Peygamberimiz (a.s.), Cebrail’in (a.s.) kendisine kıldırmış olduğu gibi, ona namaz kıldırdı.(12)

  Peygamberimiz (a.s.), kendisine peygamberlik geldiği Pazartesi gününde ilk namazı kılmıştı.

  Hz. Hatice de, aynı günde, günün sonuna doğru, ilk defa aynı namazı kılmak mutluluğuna ermişti.(13)



(1)    Ahmed b. Hanbel, Müsned, c.4, s.161, İbn Habib, Kitâbu'l-muhabber, s.10, Belâzurî, Ensâbu'l-eşrâf, c.1, s.111, Süheyli, Ravdu'l-ünüf, c.3, s.13-14, Dârekutnî, Sünen, c.1, s.111, Ebu'l-Ferec İbn Cevzî, el-Vefâ, c.1, s.166, İbn Seyyid, Uyûnu'l-eser, c.1, s.90-91, Suyûtî, Câmiu's-sağfr, c.1, s.7, Kastalani, Mevâhibu'l-ledünniye, c.1, s.57, Halebî, İnsânu'l-uyûn, c.1, s.426, Zürkânî, Mevâhibu'l-ledünniye Şerhi, c.1, s.235.

(2)    İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c.1, s.260, Taberî, Târih, c.2, s.210, İbn Esîr, Kâmil, c.2, s.50, İbn Seyyid, Uyünu'l-eser, c.1, s.90, Zehebî, Târihu'l-lslâm, s.135, Ebu'l-Fidâ, el-Bidâye ve'n-nihâye, c.3, s.24, Diyarbekrî, Târîhu'l-Hamîs, s.1, s.281.

(3)    İbn İshak, İbn Hişam, Sîre.c.1, s.260, Taberî, Târih, c.2, s.210,Beyhakî, Delâilü'n-nübüvve, c.2, s.160, İbn Esîr, Kâmil, c.2, s.50, İbn Seyyid, Uyünu'l-eser, c.1, s.90, Ebu'l-Fidâ, el-Bidâye ve'n-nihâye, c.3, s.24, Diyarbekrî, Hamis, c.1, s.281, Halebî, İnsânu'l-uyûn, c.1 , s.425, Zürkânî, Mevâhib Şerhi, c.1, s.235.

(4)    İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c.1, s.260-261 , Taberî, Târih, c.2, s.210, İbn Esîr, Kâmil, c.2, s.50, İbn Seyyid, UyÜnu'l- eser, c.1, s.90, Diyarbekrî, Hamis, c.1, s.281, Halebî, İnsânu'l-uyûn, c.1, s.425, Zürkânî, Mevâhib Şerhi, c.1, s.235.

(5)    İbn İshak, Kitâbu'l-mübtedâ ve'l-meb'as, c.3, s.117, Halebî, İnsânu'l-uyûn, c.1, s.425.

(6)    İbn İshak, İbn Hişam , Sîre, c.1, s.261, Yâkubî, Târih, c.2, s.23, Taberî, Târih, c.2, s.210, İbn Esîr, Kâmil, c.2, s.50-51, İbn Seyyid, Uyûnu'l-eser, c.1, s.90, Ebu'l-Fidâ, el-Bidâye ve'n-nihâye, c.3, s.24.

(7)    Yâkubî, Târih, c.2, s.23.

(8)    İbn İshak, Kitâbu'l-m übtedâ ve'l-m eb'as, c.3, s.117, Beyhakî, Delâilü'n-nübüvve, c.2, s.160, Ebu'l-Fidâ, el-Bidâye ve'n- nihâye, c.3, s.24.

(9)    İbn İshak, İbn Hişam, Sîre, c.1, s.261, Taberî, Târih, c.2, s.210, İbn Esîr, Kâmil, c.2, s.51, İbn Seyyid, Uyûnu'l-eser, c.1, s.90, Ebu'l-Fidâ, el-Bidâye ve'n-nihâye, c.3, s.24.

(10)  İbn İshak, Kitâbu'l-Mübtedâ ve'l-Meb'as, c.3, s.117, Beyhakî, Delâil.c.2, s.160, Zehebî, Târîhu'l-İslâm, s.135, Ebu'l-Fidâ, c.3, s.24, Diyarbekrî, c.1, s.281.

(11) Belâzurî, Ensâbu'l-eşrâf, c.1, s.111.

(12) İbn İshak, Kitâbu'l-mübtedâ ve'l-meb'as, c.3, s.117, Beyhakî, Delâilü'n-nübüvve, c, 2, s.160, Zehebî, Târîhu'l-İslâm, s.135, E bu'l -Fi dâ, el -Bidâ ye ve'n-ni hâye, c.3, s.24, D iyarbekrf, H a m fs, c.1, s.281.

(13) İbn Abdilberr, İstiâb, c.4, s.1Ş20,Muhibbü't-Taberî, Rıyâdu'n-nadrâ, c.2,s.209, Heysemî, Mecmau'z-zevâid, c.9, s.103, Diyarbekrî, Hamis, c.1, s.286, Halebî, İnsânu'l-uyûn, c.1, s.426.

Top