Cahiliye devrinde ve Asr-ı Saadet’te, Arabistan yarımadasında şiir ve edebiyatın büyük önemi olduğu biliniyor. Arapların bununla övündüğü de... Yarışmalar düzenleyip birincilik kazanan şairlerin şiirlerini Kâbe’nin duvarlarında herkesin görebileceği şekilde asmaları bunun bir göstergesi. ..
Bu yazımıza vesile olan Allah’ın Habibi ve kullarının sevgi merkezi olan aleyhissalâtü ve’s-selâm Efendimize, Üstadımızın tavsiyesi üzere, ilimler adedince salât ve selâm olsun. Zaman zaman hüzünlensek de, dünyadaki sıkıntılara maruz kalsak da, doğuda veya batıda ıstırap çeken mü’minlere üzülsek de..
Osmanlı âlim ve velîlerinden. Halvetiyye yolunun Şemsiyye kolu kurucusu Şemseddîn Sivâsî (Kara Şems) hazretlerinin kardeşi Şeyh Muharrem Efendinin oğludur. İsmi Abdülmecîd, künyesi Ebü'l-Hayr, lakabı Mecdüddîn'dir. Şiirlerinde Şeyhî mahlasını kullanmıştır. Sivâsî nisbesiyle meşhûr olmuştur. 1563 (H...
Bürüyen Kaside’nin sahibi Şerâfeddîn Muhammed Bûsirî Mısırlıdır.. Dedelerinden biri Ebusirli olduğundan lakabı Bûsirî olmuştur.Hicri 608 yılında doğmuş ve 696 yılında vefat etmiştir. Bilgin, üstün ahlaklı ve takva eri bir müslümandı. Şiir ve belâğatta eşsizlerdendi. Hz. Peygamberi öğen birçok şiiri ..
Devrân-ı Zikrullah’ta zaman zaman Allah Resulüne istinaden ilâhiler söylenir. Bunlar O yüce Peygamberin şefaatini celbetmek için bir vesiledir. Geçenlerde Mirimiz Abdullah Efendi sohbetine otururken; İmam Busirî Hz.lerinin; “... Kul in testefikâ yehimî ...” beytini terennüm ediyordu. Akabinde Muh..
Bazı nasipsizler, bazı kendini bilmezler, zaman zaman başka mesele yokmuş, her şey bitmiş gibi, aslı astarı olmayan, hiçbir dayanağı bulunmayan sözler sarf ediyorlar. Şiirlerine baktığımızda, hayatını okuduğumuzda açık ve net olarak görürüz ki Mevlânâ’da hiçbir sapma ve ahlaksızlık hali mevcut deği..
Ailesi tarafından kendisine “İsmâil” ismi verilmiş, şiirlerinde kullandığı “Hakkı” mahlasını diğer eserlerinde ismiyle birlikte kullandığından zamanla bu mahlas ismiyle bütünleşmiştir. İsmâil Hakkı Aydos’ta doğmuş olması sebebiyle “Aydosî”, Celvetiyye tarîkatına mensup olduğu için “Celvetî”, bir mü..
1642 Urfa doğumlu Yusuf doğuştan şairdir, ciddi bir eğitim alır. Urfa'da arzuhalcilik yaparken, vâlinin tavsiyesini dinler, İstanbul'a gelir. Vezir, Muhasip Mustafa Paşa üç dilde şiir yazabilen bu kaabiliyetli gence sahip çıkar. ..
Mısralar çift kanatlıdır sanki, Zikreder, Kur’ân okur, namaza durur, muhasebe eder, yalvarır ümitle Rabbine.....
“Ya Rab, nasıl ulaşalım Senin rızana…”diye bir düşünce geçiriyorsak içimizden, bir umulmadık bir umman gelir önümüze. O yaradan ki Ekmel-i Kâinat Fahr-i Âlem Muhammed’i (s.a.s) yarattı, bizi nasıl sevdiğini kanıtladı. O sevdi, “Habibim” dedi. Biz de seversek oluruz O’nun mahbubu elbet... Olmaz O’ns..
İşitme ve dinleme anlamına gelen semâ‘; tasavvufta, güzel sesle okunan Kur’ân’ı ve dinî konularla ilgili şiirleri dinleme anlamına gelir. İlk sûfîlerden itibaren güzel sesle Kur’ân ve teması din olan şiirlerin okunmasına, bu tarzda okunan Kur’ân-ı Kerim’i ve bu nitelikteki şiirleri dinlemeye büyük ö..
Şiir serüvenimize belki Arapların, Türklerin ya da Farsların eski kültürlerinden devam edebilirdik. Ama biz yine de insanlığın kemal noktası olan Fahr-i Kâinat Efendimizle başlayalım. Üniversitemizde düzenlenen Mevlid kandili programında rektörümüz Sn. Abdullah Demircioğlu Hocaefendi’nin hatırlattı..
Söz ola kese savaşı, Söz ola kestire başı, Söz ola ağulu aşı, Yağ ile bal ide bir söz. Büyük mutasavvıf, Hakk aşığı Yûnus Emre (k.s.) Hz.leri bu enfes şiiriyle sözün mânâ ve ehemmiyetini cihâna haykırmıştır. Söz deyip geçemiyoruz. Çünkü hemen verilebilecek birkaç örneğe bakarsak söz hakkında ..
Abdülkâdir Geylanî (ks.)'nin şiir ve düz yazılarından oluşan eser iki bölüme ayrılmıştır. Birinci bölüm Gavsu'l-Azam'ın, sufilerin diliyle yazmış ve söylemiş olduğu kaside ve manzumelerini ele almaktadır...